FAKTOR-FAKTOR PERKEMBANGAN USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (UMKM) BERBASIS EKONOMI KREATIF DI KABUPATEN OGAN KOMERING ULU

  • Tuti Tri Handayani Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Dwi Sakti Baturaja
  • Rini Apriyani Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Dwi Sakti Baturaja
Keywords: development of micro, small and medium enterprises (umkm) based on creative economy

Abstract

The results of this study indicate that the multiple linear regression equation Y = 0.972 + 0.275X1 + 0.687X2 + 0.077X3. The correlation value (R) between the variable lack of capital (X1), the weak human resource variable (X2), and the weak business network and market penetration variable (X3) to the micro economic small and medium business development creative variable (Y) is 0.902. This value shows that the correlation (R) between the variable lack of capital (X1), veriabel weak human resources (X2), and the weak variables of business networks and market penetration (X3) to the variable development of micro small and medium creative economy (Y) are very strong. Based on the t test with a ttable of 1.996, it shows that the variable lack of capital (X1) and the weak variable of human resource quality (X2) have a partial effect on the development of micro small and medium scale creative economy (Y). Whereas the weak variables of business networks and market penetration (X3) do not have a persial effect on the development variables of micro small and medium-sized creative economy (Y).

References

Aplley dan Oeylee. 2010. Pengantar Manajemen. Selemba Empat. Jakarta.
Arikunto. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta. Jakarta.
Coulter dan Robbins. 2007. Manajemen Edisi 8. PT. Indeks. Jakarta.
Davis, Gordon. 1991. Kerangka Dasar Sistem Informasi Manajemen Bagian 1 Pengantar. PT. Pustaka Binaman Pressindo. Jakarta.
Fitriati, R. 2015. Menguak Daya Saing UMKM Industry Kreatif (Sebuah Riset Tindakan Berupa Soft System Methodology). Yayasan Pustaka Obor Indonesia. Jakarta.
Hasibuan, M. 2003. Organisasi dan Motivasi Dasar Peningkatan Produktivitas. Bumi Aksara. Jakarta.
Hasibuan, M. 2009. Manajemen Sumber Daya Manusia Edisi Revisi Cetakan Ke 13. Bumi Aksara. Jakarta.
Kuncoro, M. 2003. Metode Riset Untuk Bisnis Dan Ekonomi. Erlangga. Jakarta.
Kuncoro, M. 2009. Metode Riset Untuk Bisnis Dan Ekonomi edisi 3. Erlangga. Jakarta.
Monks, F.J. 1998. Ontwikkelings Psychology Terjemahan Siti Rahayu Haditono Cetakan Ke 11. Gajah Mada University Press. Yogyakarta.
Muhamad. 2008. Metode Penelitian Ekonomi Islam. Rajawali Pers. Jakarta.
Nata, A. 2018. Islam dan Ilmu Pengetahuan. Prenadamedia Group. Jakarta.
Nazir, Moh. 2013. Metode Penelitian. Ghalia Indonesia. Bogor.
Riduwan. 2012. Metode dan Teknik Menyusun Proposal Penelitian. Alfabeta. Bandung.
Riduwan dan Sunarto. 2007. Pengantar Statistika. CV Alfabeta. Bandung.
Riduwan dan Sunarto. 2010. Pengantar Statistik. Erlangga. Jakarta.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Bisnis (Pendekatan Kualitatif Dan Kuantitatif). Alfabeta. Bandung.
Suryana. 2003. Kewirausahaan (Pedoman Praktis, Kiat dan Proses Menuju Suses) Edisi Revisi. PT Selempa Empat Patria. Jakarta.
Suyatna, H. 2015. Pengembangan UMKM (Antara Konseptual Dan Pengalaman Praktis. Gadjah Mada University Press. Yogyakarta.
Terry, R, Geogre dan Leslie W. Rue. 2010. Dasar-Dasar Manajemen. Bumi Aksara. Jakarta.
Published
2020-01-15